Блог

Онбординг: навіщо потрібна адаптація працівників?

Незалежно від того, наскільки прогресивна у вас компанія і позитивний колектив, перші кілька місяців роботи для нового працівника, - це завжди стрес. Саме в цей час складається чи закріплюється враження про компанію, що буде впливати на продуктивність та бажання залишатися на цій посаді чи рости в цій конкретній організації.

Згідно з дослідженнями iCIMS, 26% співробітників залишають нове місце роботи, якщо ніхто не займається їх адаптацією і навчанням. Ще 44% зізналися, що хоч і не звільнилися в перші ж місяці, але серйозно розглядали таку можливість


Ось кілька правил, які допоможуть правильно почати адаптацію:


🔸Комунікуйте з новачком ще ДО першого робочого дня. В ідеалі, влаштуйте неформальну зустріч з його майбутньою командою. Це може бути як похід в піцерію, так і квест-кімнату, - що дозволяє уява та бюджет.

🔸Створіть Wellcome book, де будуть прописані елементи культури вашої компанії, правила поведінки, розписана структура відділів, контакти керівника, колег і тд., а також всі умови, про які домовлялися на співбесіді.

🔸Постарайтеся зустріти новенького як тільки він прийде на роботу. Кілька хвилин блукання по офісі не додадуть позитивного настрою.

🔸Познайомте його з колективом, якщо ще не знайомили, покажіть робоче місце. В ідеалі - зробіть невелику екскурсію по компанії.

🔸Поясніть, чим працівник буде займатися сьогодні та ще найближчі кілька днів. Він повинен чітко розуміти як будуть проходити робочі дні.

🔸Впродовж дня покличте новенького на каву та обговоріть враження: можливо щось приносить йому дискомфорт, незрозуміло і тд.



Адаптація і корпоративна культура


Компанія, як ціле, являє собою більше, ніж просто суму частин, у тому випадку, якщо між цими частинами (співробітниками) існує плідна взаємодія. У компаніях ця взаємодія реалізується за допомогою комунікацій, бізнес-процесів, організаційної структури управління. Вона гармонійно налаштовується завдяки цінностям і поведінковим нормам, які становлять культуру компанії. Співробітник стає ефективним, якщо він знає і відчуває правила цієї взаємодії.

Адже ефективний співробітник володіє не просто знаннями і вміннями, а ще й так званими контекстуальними навичками, тобто навичками, придбаними в контексті особливостей певної компанії. Цей термін ввели японці.

Таким чином, ефективний працівник - це працівник, який успішно виконує обов'язки, завдання на конкретному робочому місці в конкретній компанії, яка є носієм конкретної культури. Корпоративна культура і ефективність співробітника тісно пов'язані між собою через систему внутрішньокорпоративних зв'язків і відносин, що виникають між співробітниками. Завдяки цьому компанія знаходить цілісність.



Що повинна включати програма адаптації


Потрібно розуміти, що програма адаптації, - це не тільки правильно організований перший день працівника в офісі. Це систематичні дії, які допомагають новачку влитися в корпоративну культуру, зрозуміти, яких результатів він повинен досягти та як це зробити. 

Процес адаптації охоплює наступні аспекти:


  1. організаційна адаптація;
  2. соціально-психологічна адаптація;
  3. професійна адаптація.

В програму адаптації входять:


  • Ознайомлення з правилами компанії
  • Зустрічі з менеджером з адаптації, який буде слідкувати за реакцією на культуру компанії, певні події, успіхи та невдачі працівника в перші місяці роботи.
  • Вибір моделі управління в залежності від рівня мотивації та навичок працівника. Наприклад, за моделлю Херші-Бланшера.
  • Контроль з боку керівника процесу освоєння працівника в колективі.
  • Професійна підготовка, освоєння знань, потрібних для роботи в цій конкретній компанії.



Автоматизація процесу адаптації


Пропонуємо поглянути на технології, які допоможуть утримати новачків у вашій компанії. До речі, деякі рішення можна впровадити і без багатомільйонних бюджетів.

Welcome-курс і інтерактивний квест


Торгова мережа «Ельдорадо» придумала для новачків спеціальний welcome-курс в ігровому форматі з використанням digital-технологій. Спершу нові співробітники знайомляться з історією компанії, зустрічаються з керівництвом бізнес-юнітів і відвідують екскурсію по одному з магазинів мережі, а потім проходять інтерактивний квест.

При складанні питань враховували особливості різних робочих процесів. Відповідаючи на них, новачки закріплюють інформацію про корпоративну культуру і цінності компанії.

Цифровий довідник і чек-лист зустрічей


У студії Disney працює цифрова платформа, за допомогою якої будь-який новачок може знайти всю необхідну йому інформацію. Наприклад, довідку про історію компанії та її цінності, невеликий словничок з поясненням використовуються в офісі абревіатур і навіть рекомендації, куди краще сходити на обід.

Також у новенького є обов'язковий чек-лист. Це список людей, з якими необхідно зустрітися, щоб вони розповіли про різні аспекти роботи в Disney.

Чат-бот з перервою на обід


В IT-компанії OSA Hybrid Platform для адаптації нових співробітників використовують бота, який працює на базі месенджера Slack. По суті це той же welcome book, але в сучасному діалоговому форматі. Новачок може розпитати бота про правила роботи в компанії, її структуру та історію і навіть дізнатися, де взяти заяву на відпустку.

У базу знань можна додати розклад автобусів і відомості про найближчі кафе. Також бот нагадує про закінчення випробувального терміну і повідомляє про важливі корпоративні новини.



Як реалізувати програму адаптації коли в компанії нема НR


Оптимальний варіант, - якщо адаптацією займається кваліфікований спеціаліст, - тобто HR. Якщо ж в компанії такого спеціаліста нема, потрібно шукати альтернативу.

  • Адаптацією може займатися керівник відділу. Це розв'яже питання з пошуком допомоги зі сторони, проте й несе певні ризики. Наприклад, забирає час керівника, який він мав витратити на інші процеси. Час займає не тільки адаптація, але й підготовка програми для кожного нового працівника. Не забувайте, що професійна підготовка також знадобиться.

  • Адаптацією може займатися сторонній спеціаліст. В цьому випадку ви вбиваєте “двох зайців за один раз”: ви не витрачаєте ресурс топ-менеджерів та при цьому отримуєте якісну адаптацію.

Один з варіантів такої співпраці - розроблення програми адаптації зовнішніми спеціалістами та реалізація внутрішніми менеджерами.



Хочете адаптувати працівників так, щоб вони затримувалися в компанії надовго та давали результат? Звертайтеся за допомогою до нас.
Телефонуйте:   +38 095 148 08 43

Бізнес